TrygFonden åbnede endnu en nyhed i Universe | | Universe
TrygFonden åbnede endnu en nyhed i Universe

Lørdag den 5. juni åbnede den seneste store nyhed, Fire Zone, i Universe Science Park. Fire Zone er i samarbejde med TrygFonden udviklet med henblik på at lære børn og unge om ild, brand og brandsikkerhed, og TrygFonden har støttet projektet i parken med godt 7 mio. kr.
En begejstret Rie Odsbjerg Werner, administrerende direktør i TryghedsGruppen, åbnede den interaktive udstilling og kravlede selv som den første igennem et røgfyldt brændende hus. Fire Zone har til formål at formidle vigtig viden om brandsikkerhed i børnehøjde. For hvert år er der mennesker, der mister livet eller kommer alvorligt til skade som følge af brand, og der er cirka 60.000 danskere, der oplever brand i deres bolig.

En stor del af lørdagens gæster i parken, besøgte den nye udstilling. En af dem var Ib Jansen, en trofast sæsonkortholder som bl.a. blev klogere på placeringen af røgalarmer og også var en tur igennem det brændende hus.

-Udstillingen er rigtig flot lavet og røggangen er meget realistisk, som hvis der virkelig var brand i et hus. Jeg kommer helt sikkert til at besøge Fire Zone flere gange for at prøve det hele igen, fortæller Ib Jansen.
Fire Zone spiller på alle sanser

Universe ønsker at få børn og unge til at lege sig til mere viden inden for blandt andet naturvidenskab, og det gøres bedst igennem udfordringer og oplevelser, hvor så mange menneskelige sanser som muligt er i spil.
Fire Zone består af tre områder:

”Burning House”, der skal give de besøgende en sanselig oplevelse af et brændende hus og lære dem, hvordan man kommer sikkert ud af en farlig situation,
”Safety Zone”, der formidler viden om, hvad man selv kan gøre for at få et brandsikkert hjem og i det hele taget agere brandsikkert i hverdagen, og
”Science Zone” med fokus på videnskaben bag ild, hvordan ild opstår, og hvad der egentlig sker, når noget brænder.

Fakta om Fire Zone
Fire Zone er Universe Science Parks nye udstilling, der åbnede lørdag den 5. juni kl 12.
Den interaktive udstilling skal lære gæsterne i parken om ild, brandårsager og -sikkerhed.
TrygFonden, der arbejder for at skabe tryghed og forebygge ulykker tæt på danskernes hverdag, har samlet set bidraget med 6.976.842 kr. til udviklingen af Fire Zone.
Projektet har været i værk siden 2017, og Universe fik bevillingen i 2019.
Elementerne i udstillingen kommer fra Science Projects i England og fra Kiss the Frog i Holland.

Universe Science Park er en naturvidenskabelig oplevelsespark i Nordborg på Als, hvor børn og voksne leger sig til mere interesse for videnskab og teknologi. Fonden Universe Science Park er en non-profit selvejende fond, med det formål at begejstre børn og unge for naturvidenskab, teknologi og iværksætteri. Oplevelsesparken er fyldt med oplevelser, der fascinerer, involverer og underholder indenfor temaerne: Science, Technology, Engineering og Math (STEM). Oplevelsesparken har årligt over 141.000 gæster, hvoraf de ca. 10 procent er skolebesøg.

Billeder kan downloades i høj kvalitet her: https://bit.ly/3uVy0jo

Torben Kylling Petersen, administrerende Direktør