Robotterne flytter ind i Universe lørdag den 25. september. | | Universe
Robotterne flytter ind i Universe lørdag den 25. september.

På lørdag vrimler det med robotter i Universe Science Park, når parkens Robot Festival endnu en gang skydes i gang, med temaerne kæmp, byg og lær om robotter.

I den naturvidenskabelige oplevelsespark kan gæsterne opleve en robotdag for hele familien med workshops, der indeholder avancerede robotaktiviteter, men også mere simple aktiviteter alle kan være med til.
Gæsterne kan deltage i en robotkamp, bygge deres helt egen robot og lære en masse om robotter. På dagen kan de også møde et stort antal udstillere, der er robotentusiaster på både professionel og hobbyplan. En af dem er Marianne Andersen fra High5girls, der er en forening, hvis formål blandt andet er at inspirere unge kvinder på 13-19 år til at tænke teknologisk innovativt.

"Vi er superglade for, at Universe har inviteret High5Girls til parkens Robot Festival. I vores forening arbejder vi med at gøre piger interesserede i robot-teknologi, og det er den erfaring, vi vil bringe til Robot Festivalen. Vi tager også vores kvindelige rollemodeller med, så børnene kan møde virkelige robot-ingeniører. Vi glæder os rigtig meget”, udtaler Marianne Andersen, stifter af foreningen High5Girls.

På robotfestivalen har alle de besøgende store muligheder for selv at få robotterne og opbygningen af teknologien bag dem i hænderne på workshops og hos de forskellige udstillere, som blandt andet SDU (Odense og Sønderborg) og Robot Nordic. Hos Robot Nordic kan man udfordre sig selv sammen med en ”Dobot” der kan flytte karameller og måske kaste sig ud i selve programmeringen af Dobotten. Der afholdes også ”Robot Games” hvor gæster skal styre robotterne i Robot Sumo (styres af PS4 controller), kontrollerer en ”Robot Bob” (med microbit) i et bobspil og en robotkamp. Teknologiskolen stiller også op med en workshop, hvor man kan bygge Børsterobotter og Lopperobotter.

Alle udstillere og workshops har åben fra Kl. 10:00 til 17:00 på dagen, der kan dog forekomme pauser for udstillerne.

Universe Science Park er en naturvidenskabelig oplevelsespark i Nordborg på Als, hvor børn og voksne leger sig til mere interesse for videnskab og teknologi. Fonden Universe Science Park er en selvejende non-profit fond, hvis formål er at gøre børn og unge begejstrede for naturvidenskab, teknologi og iværksætteri. Parken er fyldt med oplevelser, der fascinerer, involverer og underholder indenfor temaerne: Science, Technology, Engineering og Math (STEM). Oplevelsesparken har årligt over 141.000 gæster, hvoraf de ca. 10 procent er skolebesøg.

Billeder kan downloades i høj kvalitet her: https://bit.ly/3kc6HiV

Morten Lorenzen, event- og arrangementskoordinator i Universe.
molo@universe.dk

.