Andreas Mogensens rumkapsel i Universe til Teknologiens dag. | Universe
Andreas Mogensens rumkapsel i Universe til Teknologiens dag.

Den originale rumkapsel som Andreas Mogensen fløj i kan opleves lørdag den 25. maj, når gæsterne i Universe Science Park bliver budt velkommen til Teknologiens dag. På dagen er Universe også fyldt op med det nyeste inden for tech-verdenen, en helt ny ”Saltpower” udstilling, skøre opfindelser og smarte Tesla`s.

Universe vil gerne begejstre børn og unge for naturvidenskab, iværksætteri og teknologi og derfor bliver en dag som Teknologiens dag, udvidet med endnu flere spændende aktiviteter, der kan give gæsterne et større indblik og forståelse i teknologiens mange muligheder.
Virksomheden Virsabi deltager med en haptisk stol og VR-briller, der kan give de heldige en oplevelse af at sidde ved siden af den kendte danske astronaut Andreas Mogensen på hans hjemrejse til jorden. Tilmelding og lodtrækning sker på dagen.

”Med 28.000 km/t hjem til jorden sammen med astronaut Andreas Mogensen har vi skabt en helt unik VR-oplevelse, som er både lærerig og underholdende. De gæster der sidder i den haptiske stol oplever også en unik lyd der er udviklet i samarbejde med B&O”, udtaler
Mikael Jæger Jensen, Creative Director i Virsabi.

Gæster der møder op den 25. maj med en ”Ole opfinder” i blodet kan få deres ide afprøvet ved en patentrådgiver fra Danfoss, som gennemgår alle ideerne og giver input.
Tesla model X, model S og Tesla 3 kan udforskes og afprøves med en køretur rundt i området. Tilmelding skal ske i parken på dagen. Virtuel Reality og augmentet reality teknologi bliver på mange måder et gennemgående tema og flere af udstillerne har VR udfordringer med der giver de fremmødte voksne og børn visuelle og mystiske oplevelser, de ikke har set før.
Den nye SaltPower-udstilling åbner også på dagen.
Udstillingen er bygget op omkring den første prototype for SaltPower - en idé som Jørgen Mads Clausen fik på Geotermisk Anlæg i Sønderborg. Her serverede direktøren for Sønderborg Fjernvarme, Erik Wolff, et glas geotermivand for at vise, hvor saltholdigt vandet var. Ved smagen af det salte vand slog tanken straks ned i Jørgen Mads Clausen, at dette vand måtte kunne bruges til at lave energi via saltkraft.

“Vi er meget stolte over at kunne præsentere et så spændende projekt som Saltpower. Det er et nyt forskningsprojekt, der giver alle vores gæster mulighed for at blive klogere på hvordan simple teknologier, kan blive til en innovation når man sætter dem sammen. Vi tror på at SaltPower kan blive en vigtig energikilde i fremtiden”, udtaler Mathilde Hoeg, projektleder i Universe.

Saltpower-udstillingen som nu står i Universe, er blevet til med støtte fra Danfoss og vil i denne sæson formidle og inspirere børn og deres familier om saltkraft, osmose og iværksætteri. Udstillingen er støttet af EUDP, der understøtter ny forskning og formidling om energi.

Program:
Kl.10 - 17 Parken er åben
Kl.10 – 17 Rumkapsel og VR-rumtur
Kl.10 – 17 Fortælling og patent. (15 min. fortælling per time)
Kl.10 – 17 VR-udstillere i parken
Kl.10 – 17 Prøvetur Tesla
Kl.11 – 11.15 Indvielse af Saltpower af Jørgen Mads Clausen
Kl.13.30 – 14.30 – 15.30 Demonstration ved Saltpower

Universe Science Park er en naturvidenskabelig oplevelsespark i Nordborg på Als, hvor børn og voksne leger sig til mere interesse for videnskab og teknologi. Fonden Universe Science Park er en non-profit selvejende fond, med det formål at begejstre børn og unge for naturvidenskab, teknologi og iværksætteri. Oplevelsesparken er fyldt med oplevelser der fascinerer, involverer og underholder indenfor temaerne: Science, Technology, Engineering og Math (STEM). Oplevelsesparken har årligt over 125.000 gæster, hvoraf de ca. 10 procent er skolebesøg.

Billeder kan downloades i høj kvalitet her: http://bit.ly/2Q8uijD
Fotos af bl.a. Kim Holm.

Morten Lorenzen, event- og arrangementskoordinator i Universe.
molo@universe.dk